Στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής, καθώς και του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο F.I.N.D., η ΣΤ? τάξη του 49ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών δέχτηκε επίσκεψη από την κ. Ευγενία Πιερρή, κ. Νίκο Ξανθόπουλο και τον κ. Νίκο Φαλέτσα, που είναι υπεύθυνοι του ΕΚΦΕ (Ερευνητικό Κέντρο Φυσικών Επιστημών) τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά για την θετική τους ανταπόκριση στην πρόσκλησή μας. Σκοπός της επίσκεψης ήταν μέσα από πειράματα να κατανοήσουμε τις ιδιότητες των οξέων, των βάσεων και των αλάτων καθώς και τις λειτουργίες του ματιού και τις ιδιότητες του φωτός.
Στην πρώτη δραστηριότητα μάθαμε πώς να ξεχωρίζουμε τα οξέα από τις βάσεις κάνοντας ένα πείραμα. Μας έδωσαν δέκα ποτήρια και εμείς τα χωρίσαμε σε δύο σειρές των πέντε. Γεμίσαμε το πρώτο ποτήρι της μιας σειράς με περίπου 10ml χλωριούχο νάτριο. Στο δεύτερο βάλαμε 1ml χλωριούχο νάτριο και 9ml νερό, το ανακατέψαμε και πήραμε 1ml από το μείγμα. Έπειτα το βάλαμε στο τρίτο ποτήρι άλλα 9ml νερό και αφού ανακατέψαμε, πήραμε ξανά 1ml. Συνεχίσαμε αυτή τη διαδικασία άλλες 2 φορές γεμίζοντας έτσι όλα τα ποτήρια της πρώτης σειράς. Επαναλάβαμε αυτά τα βήματα στη δεύτερη σειρά, όμως αυτή τη φορά αντί για νάτριο τα γεμίσαμε με υδροχλωρικό οξύ. Τέλος μας έδωσαν ένα υγρό που ονομάζεται δείκτης και το με το σταγονόμετρο ρίξαμε μια μικρή ποσότητα σε κάθε ποτήρι. Το υγρό κάθε ποτηριού, ενώ αρχικά ήταν διάφανο, άλλαξε χρώμα ανάλογα με την πυκνότητα του υδροχλωρικού οξέος ή του χλωριούχου νατρίου.
Στη δεύτερη δραστηριότητα μας εξήγησαν πώς ?διαβάζει? ο εγκέφαλος μια εικόνα με τη βοήθεια των κωνίων και των ραβδίων, που βρίσκονται στο πίσω μέρος του οφθαλμού, καθώς και τις αντιδράσεις του ματιού ανάλογα με το αν υπάρχει γύρω φωτεινή ή σκοτεινή ατμόσφαιρα. Μετά μιλήσαμε για το φαινόμενο της διάθλασης του φωτός, που συμβαίνει όταν αλλάζει το υλικό στο οποίο μεταδίδεται, όπως και της ανάκλασης που συμβαίνει όταν το φως χτυπά σε μια επιφάνεια και αλλάζει πορεία.
Ήταν μια πολύ διδακτική και διασκεδαστική επίσκεψη!
Οι τάξεις,
ΣΤ?1 και ΣΤ?2