Ανακοίνωση Ημερίδας

“Let’s F.I.N.D. a better future”

 Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, μέσω του Τμήματος Επιστημονικής Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε., θέτει υπό την αιγίδα της την ημερίδα διάχυσης που διοργανώνει το 49ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, με θέμα “Future Inventors- New Discoveries”(βασισμένο στις μεθόδους της STEAM εκπαίδευσης).

Το  F.I.N.D (Future Inventors, New Discoveries) είναι ένα  Erasmus+ KA2 project που υλοποιεί το 49ο Δημοτικό Σχολείο με άλλες 5 ευρωπαϊκές  χώρες  (Ιταλία, Μάλτα, Νορβηγία, Πολωνία, Αγγλία).

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 6 Απριλίου 2017 και ώρα 10.00 έως 14.00 στην Εστία Επιστημών Πάτρας (Πλατάνι).

Στην ημερίδα μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή οι Διευθυντές/τριες των Δημοτικών Σχολείων Αχαΐας καθώς και ένας/μια εκπαιδευτικός από κάθε Δημοτικό Σχολείο της Αχαΐας που είτε είναι εκπαιδευτικός Πληροφορικής είτε οποιασδήποτε άλλης ειδικότητας που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μέθοδο διδασκαλίας STEAM.

FIND FOLDER-2

Συνέντευξη στην ΕΤ1

Σήμερα, 28 Μαρτίου 2017, ήρθε στο σχολείο μας συνεργείο της ΕΤ1 το οποίο πήρε συνέντευξη από τους μαθητές και τον καθηγητή Πληροφορικής κ. Βοβό των οποίων η εργασία τους στο Astro Pi επιλέχθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος να δοκιμαστεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό ενώ παράλληλα διακρίθηκαν και σε διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Το βίντεο της συνέντευξης μπορείτε να δείτε εδώ:

Είχε προηγηθεί ραδιοφωνική συνέντευξη στις 20 Μαρτίου την οποία μπορείτε να ακούσετε εδώ:

Η εργασία του 49ου Δημοτικού θα ταξιδέψει στο διάστημα!

Η εργασία που δημιούργησαν μαθητές του 49ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας σε συνεργασία με τον καθηγητή Πληροφορικής του σχολείου τους κ. Ανέστη Βοβό επιλέχθηκε από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος (ESA) για να δοκιμαστεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό!

Όλα ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του περασμένου έτους όταν η ESA έστειλε πρόσκληση σε όλους τους καθηγητές Πληροφορικής της Ευρώπης να υποβάλουν προτάσεις αξιοποίησης των δύο υπολογιστών Astro Pi που έχει τοποθετήσει στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός είναι η μεγαλύτερη κατασκευή που κατασκεύασε ποτέ ο άνθρωπος στο διάστημα (109x51x20 μέτρα), είναι μάλιστα ορατός από τη Γη δια γυμνού οφθαλμού. Αποτελεί κοινό πρόγραμμα μεταξύ των διαστημικών οργανισμών NASA των ΗΠΑ, Roscosmos της Ρωσίας, JAXA της Ιαπωνίας, CSA του Καναδά και ESA της Ευρώπης. Χωρίζεται σε μονάδες/εργαστήρια στα οποία οι αστροναύτες διεξάγουν πειράματα σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Στην μονάδα Columbus λειτουργούν δύο ειδικού τύπου υπολογιστές που ονομάζονται Astro Pi. Οι υπολογιστές αυτοί είναι εξοπλισμένοι με πλήθος αισθητήρων που μετρούν θερμοκρασία, πίεση, υγρασία, επιτάχυνση, ένταση μαγνητικού πεδίου ενώ διαθέτουν και γυροσκόπιο και κάμερα υπερύθρων. Χρησιμοποιώντας αυτούς τους υπολογιστές οι αστροναύτες διεξάγουν πειράματα.

Η ESA στην πρόσκλησή της ζητούσε από τους καθηγητές Πληροφορικής να προτείνουν τρόπους αξιοποίησης των υπολογιστών Astro Pi για διεξαγωγή πειραμάτων από τους μαθητές τους. Οι προτάσεις τους αξιολογήθηκαν και οι 350 καλύτερες από όλη την Ευρώπη επιλέχθηκαν να συνεχίσουν στην δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Μία από αυτές που επιλέχθηκαν ήταν και η πρόταση που υπέβαλλε ο καθηγητής Πληροφορικής του 49ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας κ. Ανέστης Βοβός. Έτσι στα μέσα Δεκεμβρίου παρέλαβε από την ESA ένα κιτ κατασκευής Astro Pi. Η επόμενη φάση του διαγωνισμού περιλάμβανε την συναρμολόγηση του Astro Pi και τον προγραμματισμό του με σκοπό την επίλυση δύο δοκιμασιών. Η πρώτη δοκιμασία ήταν το Astro Pi να ανιχνεύει την παρουσία αστροναύτη και να την καταγράφει σε ψηφιακό αρχείο ενώ η δεύτερη ήταν το να πραγματοποιεί ένα πείραμα με επιστημονικό ενδιαφέρον.

Η ομάδα των μαθητών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν έπιασαν αμέσως δουλειά αφού μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου έπρεπε να υποβάλλουν στην ESA τις εργασίες τους. Αρχικά αναζήτησαν τρόπους να τυπώσουν σε τρισδιάστατο εκτυπωτή το ειδικό κουτί μέσα στο οποίο θα τοποθετούσαν τις πλακέτες και τους μηχανισμούς του Astro Pi. Η εταιρία Enoworx προσφέρθηκε και τύπωσε δωρεάν το κουτί οπότε άρχισε η συναρμολόγηση του υπολογιστή. Έτσι πολύ σύντομα ο υπολογιστής Astro Pi μπήκε σε λειτουργία ενώ οι μαθητές του σχολείου με την καθοδήγηση του κ. Βοβού ξεκίνησαν να τον προγραμματίζουν. Οι προσθήκες και οι βελτιώσεις συνεχίστηκαν μέχρι και την τελευταία στιγμή οπότε στις 28 Φεβρουαρίου υποβλήθηκε στην ESA η τελική εργασία του 49ου Δημοτικού. Η εργασία αντιμετώπιζε ταυτόχρονα και τις δύο δοκιμασίες με το ίδιο πρόγραμμα. Αυτή η στρατηγική επιλέχθηκε ώστε να αξιοποιείται πλήρως ο διαθέσιμος χρόνος εκτέλεσης του προγράμματος και να μην μοιράζεται στο μισό ανάμεσα σε κάθε δοκιμασία χωριστά. Η ανίχνευση του αστροναύτη, που ήταν ο στόχος της πρώτης δοκιμασίας, επιτυγχάνεται με την χρήση του αισθητήρα υγρασίας (η χρήση της υπέρυθρης κάμερας δεν επιτρεπόταν) ο οποίος ανιχνεύει την αύξηση της υγρασίας που προκαλούν οι εκπνοές του. Για την δεύτερη δοκιμασία η εργασία διεκπεραιώνει πολλαπλές λειτουργίες. Καταρχήν καταγράφει και παρακολουθεί συνεχώς την θερμοκρασία. Συνδυάζοντας τις μετρήσεις θερμοκρασία με αυτές της υγρασίας μπορεί και ανιχνεύει πότε η Μονάδα Ανταλλαγής Θερμότητας (CHX) του Διαστημικού Σταθμού περνά σε φάση συντήρησης κατά την οποία απομακρύνεται το νερό από το εσωτερικό της για να αποτραπεί ο σχηματισμός μούχλας και η ανάπτυξη μικροβίων. Τέλος μπορεί και ανιχνεύει παρακολουθώντας την ατμοσφαιρική πίεση του Διαστημικού Σταθμού πότε η μονάδα παροχής Οξυγόνου απελευθερώνει νέες ποσότητες του αερίου. Όλες οι παραπάνω λειτουργίες εμφανίζονται συνεχώς στην οθόνη του Astro Pi συνοδευόμενες από τα κατάλληλα μηνύματα ώστε να ενημερώνονται άμεσα οι αστροναύτες.

Από τις 350 ομάδες που αρχικά πέρασαν στην δεύτερη φάση του διαγωνισμού μόνο οι 180 κατάφεραν να υποβάλουν εργασία που να αντιμετωπίζει και τις δύο δοκιμασίες. Αυτές οι 180 εργασίες αξιολογήθηκαν και την Τετάρτη 15 Μαρτίου ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα. Η εργασία του 49ου Δημοτικού ήταν ανάμεσα στις ελάχιστες που προκρίθηκαν στην τρίτη και τελική φάση του διαγωνισμού. Στην φάση αυτή η εργασία θα μεταφερθεί στους υπολογιστές του Διαστημικού Σταθμού και θα δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες από τους αστροναύτες του!

Αξίζουν λοιπόν θερμά συγχαρητήρια στους μαθητές που συμμετείχαν:

Ανδρούτσος Ιωσήφ
Αποστολοπούλου Όλγα
Βέρρας Παναγιώτης
Βοβού Ερμιόνη
Κατέβας Παναγιώτης
Κουζιώκας Αθανάσιος
Στεφανάτος Αντώνιος
Τζομάκας Νικόλαος
Χριστόπουλος Γεώργιος

Οι μαθητές και ο καθηγητής τους είναι ενθουσιασμένοι με την ιδέα ότι ένα δημιούργημά τους θα ταξιδέψει στο διάστημα σε τροχιά γύρω από την Γη! Είναι πολύ σπάνιο τα όνειρά να ταξιδεύουν τόσο μακριά! Με ανυπομονησία περιμένουν τις μετρήσεις που θα διεξάγει το πείραμά τους ώστε να τις μελετήσουν και να τις αναλύσουν.

Η δράση εντάσσεται στο πρόγραμμα Erasmus+ F.I.N.D. το οποίο υλοποιεί το σχολείο μας.

Τελικός Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής «Οχήματα και μεταφορές του αύριο»

Η ομάδα “Hyperloop Teamwork” του σχολείου μας έκανε μια εξαιρετική προσπάθεια στον τελικό του Πανελλήνιο Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής «Οχήματα και μεταφορές του αύριο». Ανάμεσα σε 80 ομάδες από όλη την Ελλάδα που είχαν προκριθεί κατάφερε να εντυπωσιάσει τους κριτές και να πάρει βραβείο Animation για την εργασία της! Πάνω από όλα όμως οι μαθητές μας μάς έκαναν περήφανους για το πνεύμα συνεργασίας, την ευγενή άμιλλα και το ήθος που επέδειξαν. Αξίζουν συγχαρητήρια στους μαθητές:

Ανδρούτσος Ιωσήφ
Αποστολοπούλου Όλγα
Βέρρας Παναγιώτης
Βοβού Ερμιόνη
Κατέβας Παναγιώτης
Κουζιώκας Αθανάσιος
Στεφανάτος Αντώνιος
Τζομάκας Νικόλαος
Χριστόπουλος Γεώργιος

Η δράση εντάσσεται στο πρόγραμμα Erasmus+ F.I.N.D. το οποίο υλοποιεί το σχολείο μας.

Πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής “Πάνος Μυλωνάς”

Η Γ΄τάξη του σχολείου μας πήγε επίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής “Πάνος Μυλωνάς”. Στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος , διαβάσαμε, φτιάξαμε τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και πήγαμε προετοιμασμένοι.

Εκεί μας υποδέχτηκαν φιλόξενα οι υπεύθυνοι και…άρχισε η πρακτική εξάσκηση!!

Γίναμε οδηγοί ποδηλάτων, αυτοκινήτων….Περπατήσαμε ως πεζοί. Ακολουθούσαμε τα σήματα του Κ.Ο.Κ, περνούσαμε από τις διαβάσεις …Μάθαμε πώς να κυκλοφορούμε με ασφάλεια!

Του χρόνου θα ξαναπάμε και τότε….θα πάρουμε αληθινά ποδήλατα και αυτοκινητάκια!!

 

6 Μαρτίου – Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Σχολικού Εκφοβισμού

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ιδιαίτερα γνωστό σε γονείς κι εκπαιδευτικούς, καθώς σχετίζεται με την ψυχική υγεία των μαθητών.

Η εκπαιδευτική διαδικασία συμβάλλει ώστε να μην εμφανίζονται παιδιά με την ταυτότητα του “θύτη” αλλά ούτε και του “θύματος”.

Οι μαθητές του σχολείου μας με αφορμή την Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Σχολικού Εκφοβισμού, συμμετείχαν σε δραστηριότητες  ανά ηλικιακή βαθμίδα. Μέσα στην τάξη, σε συνδυασμό με όλα τα μαθήματά τους, διάβασαν ιστορίες σχετικά με το θέμα, ζωγράφισαν, τραγούδησαν.

Στη συνέχεια παρακολούθησαν προβολή της διαδραστικής ταινίας: “Νικάμε τη βία και τον σχολικό εκφοβισμό” από τον Οργανισμό “Φωτόγραμμα”.

Οι μαθητές-θεατές με τα τηλεχειριστήριά τους συμμετείχαν διαδραστικά, διαμόρφωσαν τη ροή της ταινίας κι έτσι βρήκαν μόνοι τους τις λύσεις για να αντιμετωπιστούν σωστότερα προβληματικές συμπεριφορές.

Η συμμετοχή, των μικρότερων αλλά και των μεγαλύτερων μαθητών, η ψυχαγωγία, η διάδραση και το παιχνίδι γνώσεων βοήθησαν ώστε να υπάρξει θετική έκβαση στα περιστατικά που παρακολούθησαν. Έτσι μέσα από το διάλογο με εκπαιδευτικούς, γονείς και τη βοήθεια φορέων τα παιδιά έχουν τα κίνητρα ώστε να αντιμετωπίσουν περιστατικά βίας στο περιβάλλον τους.

Οι τέχνες, οι επιστήμες και ο πολιτισμός γενικότερα, αποτελούν καινοτόμο διδακτική μέθοδο που χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση και βοηθούν ώστε τα παιδιά να αναπτύσσουν ολοκληρωμένες προσωπικότητες.

Επίσκεψη στο Μουσείο Ζωολογίας

Οι μικροί μαθητές της Β’τάξης πραγματοποίησαν άλλη μία διδακτική επίσκεψη, αυτή τη φορά στο Μουσείο Ζωολογίας του τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Καθηγητές και φοιτητές του συγκεκριμένου τμήματος έχουν κάνει καταπληκτική δουλειά με τη συλλογή, ταρίχευση και συντήρηση ζώων και εντόμων της Ελλάδας. Τα ζώα και τα έντομα είναι χωρισμένα σε κατηγορίες, μέσα σε προθήκες, έτοιμα για μελέτη και παρατήρηση από τους μικρούς μαθητές!

Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής «Οχήματα και μεταφορές του αύριο»

Το 49ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας συμμετείχε την Κυριακή 5 Μαρτίου 2017 στον Περιφερειακό Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με θέμα «Οχήματα και μεταφορές του αύριο» που διοργανώνει ο WRO Hellas για μαθητές/τριες Δημοτικού.

Οι μαθητές της ομάδας Ρομποτικής του σχολείου, με προπονητή τους τον εκπαιδευτικό πληροφορικής κ. Ανέστη Βοβό,  παρουσίασαν με επιτυχία την Ρομποτική κατασκευή μας και έγιναν αποδέκτες εγκωμιαστικών σχολίων για τις προσπάθειές τους. Εντυπωσίασαν τους κριτές με τις απαντήσεις τους και κατάφεραν να προκριθούν κατακτώντας την πρώτη θέση στον Περιφερειακό διαγωνισμό. Αξίζουν λοιπόν θερμά συγχαρητήρια στους παρακάτω μαθητές της ομάδας Ρομποτικής:

Ανδρούτσος Ιωσήφ
Αποστολοπούλου Όλγα
Βέρρας Παναγιώτης
Βοβού Ερμιόνη
Κατέβας Παναγιώτης
Κουζιώκας Αθανάσιος
Στεφανάτος Αντώνιος
Τζομάκας Νικόλαος
Χριστόπουλος Γεώργιος

Ο τελικός του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί στις 18 Μαρτίου 2017 στην αίθουσα Γ. Κασιμάτης στο ΟΑΚΑ. Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα των διοργανωτών εδώ.

Σέβομαι τη διαφορετικότητα – Νοιάζομαι και δρω – Έ τάξη

Στις  22  Φεβρουαρίου οι μαθητές της Ε’ τάξης επισκέφτηκαν το Κέντρο Πρόληψης «Καλλίπολις»  στο πλαίσιο της συμμετοχής μας στο δίκτυο του Νοιάζομαι και δρω.

Οι εμψυχώτριες του κέντρου έπαιξαν παιχνίδια γνωριμίας με τα παιδιά, ενσυναίσθησης  και  επικοινωνίας  αναδεικνύοντας  τη διαφορετικότητα και την ψυχολογία του άλλου. Έδωσαν τη δυνατότητα  στα παιδιά να νιώσουν τον συμμαθητή, τον φίλο, τον διαφορετικό άνθρωπο ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, το χρώμα, την εμφάνιση,  τη μόρφωση και τόσα άλλα.

Τα παιδιά διασκέδασαν βλέποντας την προβολή γνωστής τους σειράς και σχολιάζοντάς την υπό το πρίσμα της διαφορετικότητας και του σεβασμού του άλλου. Ακολούθησε μια όμορφη κατασκευή και η πλοκή μιας ιστορίας με ήρωες φτιαγμένους από τα ίδια τα παιδιά.

Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για τα παιδιά, αφού κατάφεραν να ”μπουν” στην ψυχολογία του άλλου και να τον αντιμετωπίζουν μόνο σαν διαφορετικό και όχι σαν αντικείμενο κριτικής.

Ευχαριστούμε τις κοινωνικές λειτουργούς για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποίησαν στην τάξη μας και ευχόμαστε καλή δύναμη στο τόσο δύσκολο έργο τους.

Οι δασκάλες της Έ τάξης

Στέλλα Παντελέου , Λεωνίς Σαμαρτζή

 

Εκπαιδευτική επίσκεψη της ΣΤ΄ Τάξης στους παραδοσιακούς οικισμούς Δημητσάνας και Στεμνίτσας

Οι μαθητές της ΣΤ΄τάξης, συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς κ. Σωτηρόπουλο Παναγιώτη, κ. Μπούρκουλα Φώτη και κ. Σαμαρτζή Λεωνίς, πραγματοποίησαν επίσκεψη στους παραδοσιακούς οικισμούς της Δημητσάνας και της Στεμνίτσας. Εκεί είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το Μουσείο Υδροκίνησης, να ξεναγηθούν στους χώρους του και να μάθουν για τις διάφορες χρήσεις του νερού, να επισκεφθούν το Λαογραφικό Μουσείο και τη Σχολή Αργυροχρυσοχοΐας στη Στεμνίτσα. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο F.I.N.D. που υλοποιεί το σχολείο μας. Τον υπόλοιπο χρόνο θαύμασαν τις ομορφιές της φύσης και την παραδοσιακή αρχιτεκτονική των οικισμών αυτών!
Ακολουθούν σχόλια των μαθητών για την εκπαιδευτική επίσκεψη.

Στεμνίτσα – Δημητσάνα